[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2012 2015, M.P. poz. 292).
14 9. W drodze ustawy z 7.12.2012 r. o zmianie niektórych ustaw
w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. z 2012 r. poz. 1456)
uchylono ust. 2 komentowanego artykułu stanowiący, iż WPFP sporzą-
dzany jest w układzie obejmującym funkcje państwa wraz z celami
i miernikami stopnia wykonania danej funkcji i uwzględnia cele środenio-
okresowej strategii rozwoju kraju oraz kierunki polityki społeczno-gospo-
darczej RM. Z powyższą zmianą koresponduje nowelizacja art. 104 ust. 3
FinPublU z 2009 r. W wersji obowiązującej do końca 2012 r. przepis
ten odwoływał się bowiem do układu, o którym mowa w art. 103 ust. 2
FinPublU z 2009 r.
15 10. Warto zwrócić uwagę, że fakt uchylenia powołanego przepisu nie
został w żaden sposób wyjaśniony w treści uzasadnienia do projektu
ustawy okołobudżetowej wprowadzającej analizowaną zmianę. W uzasad-
nieniu stwierdzono jedynie, że głównym celem nowelizacji przepisów do-
tyczÄ…cych WPFP jest dostosowanie sposobu prezentowania danych w tym
planie do aktulanej ustawy budżetowej oraz zapewnienie jego większej
przejrzystości (zob. Uzasadnienie do projektu ustawy o zmienie niektórych
ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, Druk sejmowy Nr 809).
16 11. OceniajÄ…c konsekwencje prawne dokonanej nowelizacji w pierwszej
kolejności zauważyć należy, że uchylenie przepisu zobowiązującego RM
do sporządzania WPFP w układzie obejmującym funkcje państwa wraz
z celami i miernikami stopnia wykonania danej funkcji nie oznacza
rezygnacji z przygotowywania i uchwalania tego planu, a ściślej rzecz
28
Rozdział 1. Wieloletni Plan Finansowy... Przed Art. 103
ujmując wydatków w ramach tego planu, w układzie zadaniowym.
W znowelizowanym art. 104 ust. 3 FinPublU z 2009 r. zawarto bo-
wiem przepis, zgodnie z którym prognozę wydatków budżetu państwa
ujmuje się w WPFP w układzie obejmującym funkcje państwa wraz
z celami i miernikami stopnia wykonania danej funkcji. Różnica między
dotychczasową a nową regulacją polega na tym, że w stanie prawnym
obowiązującym do 2013 r. przepis określający konstrukcję WPFP zawarty
był w artykule definiującym tę instytucję, zaś z jego treści wynikało, że
cały WPFP sporządzany był w układzie uwzględniającym funkcje państwa,
podczas gdy znowelizowany przepis zawarty jest w artykule określającym
zakres przedmiotowy WPFP i w sposób jednoznaczny wskazuje, że
w układzie zadaniowym ujmuje się prognozę wydatków budżetu państwa.
Wprowadzona zmiana nie wywołuje zatem skutków materialnoprawnych
w zakresie sposobu ujmowania wydatków w WPFP, zasługuje natomiast na
pozytywną ocenę, gdyż w sposób bardziej precyzyjny określa zasadniczy
element konstrukcji tego planu, jakim jest zestawienie wydatków budżetu
państwa według funkcji wraz z celami i miernikami ich wykonania.
12. Zdecydowanie więcej wątpliwości może budzić uchylenie przepisu 17
zobowiązującego RM do uwzględniania w WPFP celów średniookresowej
strategii rozwoju kraju oraz kierunków polityki społeczno-gospodarczej
RM. Planowanie wieloletnie, podobnie jak budżet zadaniowy, w za-
łożeniu ma bowiem promować myślenie strategiczne w dysponowaniu
środkami publicznymi (zob. S. Franek, Priorytetyzacja zadań państwa
a wieloletnie planowanie budżetowe, [w:] J. Szołno-Koguc, A. Pomorska
(red.), Ekonomiczne i prawne uwarunkowania i bariery redukcji defi-
cytu i długu publicznego, Warszawa 2011, s. 406). Zgodnie z przy-
jętym w Polsce systemem programowania i planowania gospodarczego
politykÄ™ rozwoju prowadzi siÄ™ na podstawie strategii rozwoju, przy
pomocy programów służących osiąganiu wskazanych w ustawie celów,
z wykorzystaniem środków publicznych (art. 4 ZasPrPolRU). W myśl
obowiązujących przepisów strategiami rozwoju są: długookresowa strategia
rozwoju kraju (obejmująca okres co najmniej 15 lat), średniookresowa
strategia rozwoju kraju (obejmujÄ…ca okres 4 10 lat) oraz inne strategie
rozwoju, przez które rozumieć należy dokumenty określające podstawowe
uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju w danych obszarach wskazanych
w średniookresowej strategii rozwoju kraju, odnoszące się do rozwoju
regionów, rozwoju przestrzennego, sektorów lub dziedzin, realizowane
przy pomocy programów (art. 9 ZasPrPolRU). W piśmiennictwie zwraca
się uwagę, że w strategiach rozwoju powinno się ustalać przede wszystkim
cele publiczne pozostające do osiągnięcia w wyniku realizacji polityki
rozwoju. Dokumenty wyrażające strategie rozwoju z natury rzeczy nie
mogą i nie powinny być zatem planami finansowymi (zob. C. Kosikowski,
Naprawa finansów publicznych w Polsce, Białystok 2011, s. 421). Funkcję
29
Przed Art. 103 Dział III. Wieloletni Plan Finansowy...
urządzenia umożliwiającego powiązanie wydatków publicznych z celami
strategicznymi rządu powinien natomiast pełnić WPFP, na co expressis
verbis zwrócono uwagę w treści załączników do uchwał w sprawie jego
aktualizacji na lata 2011 2014 i 2012 2015. Ponadto należy podkreślić,
że przepisy normujące procedurę aktualizacji WPFP przewidują wyraznie,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]