[ Pobierz całość w formacie PDF ]
prowadzą urzędy i izby skarbowe (wyjątkowo minister właściwy w sprawach finansów pu-
82 SAMORZ¥D TERYTORIALNY NR 1-2
blicznych), a ponadto przewodniczący organów wykonawczych j.s.t. i s.k.o. W stosunku do
ogólnego postępowania administracyjnego, cechuje je zwiększony nacisk prawodawcy na sku-
teczność postępowania, niezwłoczną realizację obowiązków w nim ustalanych i zaostrzone lub
ograniczone możliwości podważania mocy obowiązującej podjętych w nim decyzji.
6.1.2.2. Postępowanie mandatowe (wykroczenia)
Jest to jedyny rodzaj postępowania w sprawach wykroczeń popełnianych przez osoby pry-
watne (pomijając postępowania w sprawach wykroczeń karno-skarbowych), do którego prowa-
dzenia uprawnione są od września 2001 r. organy administracji publicznej. W postępowaniu
tym organy odpowiedzialne za przestrzeganie porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego
(przeważnie Policja, ale także inspekcje i straże oraz organy administracji niezespolonej) wy-
mierzają za zgodą karanego kary za niektóre (określone przez ministra właściwego w spra-
wach wewnętrznych) popełnione wykroczenia, w tym także za naruszenie przepisów porządko-
wych ustanowionych przez wojewodów, rady gmin bądz powiatów. Warunkiem przeprowadze-
nia postępowania przez wymienione organy będzie to, że ujmą sprawcę na gorącym uczynku
lub bezpośrednio potem albo pod nieobecność sprawcy stwierdzą naocznie bądz za pomocą
urządzenia pomiarowego lub kontrolnego popełnienie wykroczenia, a nie istnieje wątpliwość
co do osoby sprawcy. Zasady postępowania w tych sprawach określa ustawa z 1971 r. Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia.
6.1.2.3. Zamówienia publiczne
Nie jest to typowe postępowanie, w którym następuje rozstrzyganie spraw administracyj-
nych bądz ich przymusowe wykonywanie, lecz postępowanie odrębne, służące wyborowi naj-
lepszej z punktu widzenia interesu publicznego oferty na wykonanie dostaw, usług lub robót
budowlanych zamawianych przez jednostki organizacyjne wykorzystujące na ten cel środki
publiczne. Zasady, formy i tryb udzielania zamówień publicznych, organ właściwy w sprawach
o zamówienia publiczne, a także tryb rozpatrywania protestów i odwołań złożonych w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określa ZamPublU.
6.1.2.4. Gospodarowanie nieruchomościami publicznymi
Wykorzystywanie przez państwo i j.s.t. przysługującego im prawa własności nieruchomości
podlega wielu ograniczeniom, mającym zapewnić, że dysponowanie mieniem publicznym bę-
dzie się odbywało zgodnie z interesem publicznym i z zagwarantowaniem wszystkim równych
praw do tego mienia. Ma temu służyć wiele przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami
z 21 sierpnia 1997 r., zobowiązujących organy wykonawcze j.s.t. oraz starostów (gospodarują-
cych nieruchomościami Skarbu Państwa, nie wchodzącymi do zasobu Agencji Własności Rol-
nej Skarbu Państwa) do zapewnienia jawności postępowania i równego (sprawiedliwego) trak-
towania w tych sprawach wszystkich ubiegajÄ…cych siÄ™ o korzystanie lub korzystajÄ…cych z tego
mienia. Jest to także postępowanie odrębne, gdyż co do zasady odbywa się ono nie w drodze
Podstawy prawne funkcjonowania terytorialnej administracji publicznej w RP 83
rozstrzygania przez organy administracji publicznej o prawach lub obowiÄ…zkach obywateli
i innych jednostek prawa prywatnego, lecz poprzez wiele przewidzianych ustawą obwieszczeń
i cywilnoprawnych oświadczeń woli. Ewentualne spory rozstrzygane są przed sądami powszech-
nymi. W szczególności ustawa ta zawiera oryginalną regulację trybu postępowania (quasi
- polubownego) w sprawach aktualizacji opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu
Państwa lub j.s.t., prowadzonego przed s.k.o.
6.1.2.5. Planowanie przestrzenne
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (dalej: plany miejscowe) są aktami ogól-
nymi, w których podejmowane są decyzje określające przeznaczenie terenów na określone cele
oraz ustanawiane zasady ich zagospodarowania. Ponieważ akty te, podejmowane przez rady
gmin, mają wpływ na sposób korzystania z prawa własności nieruchomości, a także na realiza-
cję wszelkich przedsięwzięć użyteczności publicznej, tryb ich podejmowania został
jako jeden z nielicznych trybów ustanawiania przepisów prawa względnie szczegółowo
uregulowany w ZagPrzU. Obowiązująca procedura obejmuje fazę wstępną (studyjną) planowa-
nia, tryb wszczynania postępowania, tryb opiniowania i uzgadniania projektu (zarówno z wła-
ścicielami nieruchomości, instytucjami i innymi organami władzy publicznej, jak i z instytucja-
mi i organizacjami obywatelskimi, pozarządowymi), wnoszenia i rozpatrywania zarzutów i sprze-
ciwów do projektu, uchwalania i ogłaszania planu miejscowego oraz jego zmian.
6.1.3. Postępowanie egzekucyjne
6.1.3.1. Pojęcie egzekucji administracyjnej
Postępowanie wykonawcze reguluje PostEgzAdmU. Obejmuje ona zasady przymusowego
wykonywania przez osoby fizyczne i prawne, a także inne jednostki organizacyjne ich obowiąz-
ków wobec państwa lub innego podmiotu władzy publicznej (przeważnie j.s.t.).
6.1.3.2. Zakres zastosowania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Zawarte w niej reguły powinny być stosowane przy wykonywaniu obowiązków o charakte-
rze pieniężnym i niepieniężnym, wynikających z decyzji i postanowień administracyjnych,
a także w zakresie administracji rządowej oraz j.s.t. bezpośrednio z przepisów prawa, chyba
że przepis szczególny zastrzega dla tych obowiązków tryb egzekucji sądowej. Na mocy przepi-
sów szczególnych, a także rozporządzenia wykonawczego RM, ustawa ta ma zastosowanie do
innych obowiązków (również o charakterze cywilnoprawnym). Rodzaje obowiązków podlega-
jących ustawie określa szczegółowo art. 2, uwzględniając przy tym obowiązki powstające
w ramach pomocy udzielanej obcym państwom przy dochodzeniu należności pieniężnych po-
wstałych na ich terytorium oraz korzystania z pomocy innych państw przy dochodzeniu takich
należności powstałych na terytorium RP.
84 SAMORZ¥D TERYTORIALNY NR 1-2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]